Thursday 2 February 2012

SAYANG IBU




                                  

 Sungguh bertuah bagi mereka yang masih mempunyai ibubapa.Uncle ingin mengingatkan adik2 dan anak2 serta cucu2 uncle yang dikasihi agar menyanyangilah kedua2 ibubapa.Berilah perhatian sepenuhnya kepada mereka.sesungguhnya jasa mereka tidak dapat dibalas dengan harta. Bayangkan lah semasa kecil tandas kita diatas ribanya.Kita tak tidur ibu tetap berjaga.Rela bersusah kerana kita.Busuk bagi orang,tapi wangi bagi mereka.Huduh pada pandangan orang,tapi cantik pada padangan mereka.Tak pernah mengeloh kesusahan kerana kita.Menjaga mendidik hingga dewasa.SAYANGILAH MEREKA selagi mereka masih ada.Uncle kehilangan bonda tercinta semasa uncle sedang meningkat remaja.Jasa bonda tak sempat dibalas kerana uncle belum bekerja.Bonda uncle pergi selama2 ketika melahir adik kembar uncle.Mereka pergi menghadap Allah bertiga.Betapa pilunya uncle rasa.Bila mereka sudah tiada ,barulah kita akan terasa. Cuba renong dan hayati satu kelohan rasa yang uncle pernah baca entah siapa empunya nya uncle tak pasti.Uncle terima dari email kawan-kawan.lalu uncle simpan.Cuma uncle tokok tambah dengan apa yang uncle rasa.




BINGKISAN HARI IBU

















Gua sayang mak 


















Aku ada pasangan hidupku sendiri…….





Bila seronok aku cari…pasanganku





Bila sedih….aku cari mak







Bila berjaya,aku cerita pada….. pasanganku




Bila gagal,aku cerita pada…..mak 






Bila bahagia,aku peluk erat……pasanganku




Bila berduka, aku peluk erat…mak 





Bila bercuti,aku bawa….pasanganku





Bila sibuk,aku hantar anak kerumah….mak 





Bila sambut valentine…aku beri hadiah pada pasanganku



Bila hari ibu…..aku cuma ucapkan ' SELAMAT HARI IBU ' 



Bila harijadi …..aku bagi hadiah pada pasanganku




Bila harijadi mak….aku Cuma ucap 'SELAMAT HARI JADI MAK'


Selalu….. aku ingat pada pasanganku





Selalu …..mak pula ingat kat aku






Bila-bila…..aku akan talipon pasanganku 





Entah bila…aku akan talipon mak 






Selalu….. aku belikan hadiah untuk pasanganku




Entah bila……aku nak beli hadiah untuk mak 




Sedikit pemberian dari pasangan ku……aku bangga tak terhingga…


Tak terkira pemberian dari mak…..aku masih tak nampak juga…


Dari sekolah rendah sampai universiti…..perbelanjaan mak sentisa bagi

Bila dah berjaya……aku nampak PTPTN saja yang beri















Renungkan lah







Semasa berlajar…..mak mahu aku ke universiti….




Setelah bekerja…….aku lupa nak hantar mak menunai haji…



Semasa berlajar…..mak fikir tentang kecukupan perbelanjaan ku


Setelah bekerja……aku lupa tentang perbelanjaan mak 



Semasa berlajar…..berada difikiran mak untuk memberi kesenangan ku

Setelah bekerja……aku tidak terfikir tentang kesusahan mak 



Semasa belajar…….mak pendamkan saja kesusahan yang dirasa…


Setelah bekerja…….mak juga tak pernah meminta




Walau susah……mak senyum dan tenang





Aku beranggap……mak sentiasa senang





Mak tak sayang memberiku……sanggup bersusah payah



Aku sayang menghulur pada mak……bimbang takut susah



Mak rasa megah dan bangga…..walau sedikit anak menghulur


Tapi aku lupa…….perasaan mak yang luhur




Tapi kalau mak……sudah tiada………..





Baru lah hati dan perasaan mula berkata





Aku rindu…..suara mu mak






MAKKKKK…..RINDU MAK……RINDU  SANGAT……



Akan aku bahagiakan mu  mak…..






Akan aku bekorban apa saja untuk mu mak





Akan aku pulang hari-hari tengok mu mak





Akan aku sentiasa disisimu mak






Akan aku buat apa saja…. asalkan mengembirakan mu mak



Akan aku tunjukkan…kasih sayangku  padamu mak..



Tapi itu semua sia-sia …..






Tidak akan jadi kenyatan sampai bila-bila 





Penyesalan…….tak terhingga….






Semakin di kenang….bercucur air mata

















pertanyaan







Berapa ramai yang sunggup menyuap ibunya….. 




Berapa ramai yang sunggup mencuci muntah ibunya...….



Berapa ramai yang sunggup menggantikan lampin ibunya….



Berapa ramai yang sunggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya…..

Berapa ramai yang sunggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya….


Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang jenazah ibunya…. 






































































































































































No comments:

Post a Comment